In Beautyfacts, Lifestyle, Themamaanden

Bescherm je huid tegen de zon met de juiste voeding!

Gezonde voeding en een mooie huid. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat hebben we vorige maand gezien tijdens onze Huid en Voeding-maand. Maar wist je dat je je huid ook kunt beschermen tegen schadelijke effecten van de zon door de juiste voeding te eten? Natuurlijk smeer je je goed in met een hoge beschermingsfactor als je de zon ingaat. Als je niet dik of vaak genoeg smeert kan je huid schade oplopen. Meerdere keren per dag een ruime hoeveelheid zonnebrandcrème aanbrengen, is daarom een must. Ook kun je je huid op een natuurlijke manier een handje helpen. Bepaalde etenswaren beschermen namelijk heel goed tegen verbranding!

Antioxidanten beschermen de huid tegen de zon

Tot op zekere hoogte is de huid in staat om zichzelf te beschermen tegen de negatieve effecten van UV-straling. Dit doet ze onder andere door de vorming van pigment en het activeren van antioxidanten. Door antioxidant-rijk voedsel te eten, kun je je huid dus een handje helpen! Over welke voedingsmiddelen hebben we het dan? We zetten er een aantal voor je op een rij.

Tomaten

Tomaten

Dé groente in de strijd tegen UV-stralen zijn tomaten. Ze zitten boordevol lycopeen. Dit stofje helpt het lichaam om vrije radicalen, die vrijkomen door ultraviolette straling, op te ruimen. Zo kan de huid zich beter herstellen na schade door de zon. Vooral bewerkte of verhitte tomaten bevatten veel lycopeen. Drink als je een terrasje pikt dus eens een tomatensapje en eet wat vaker gazpacho!

Amandelen

Amandelen

Echte vitamine E-bommetjes, dat zijn amandelen! Krijg je genoeg vitamine E binnen, dan verbrand je minder snel door de zon. Door zo’n 20 amandelen per dag te eten, is je huid al beter beschermd. Goed nieuws voor pindakaasliefhebbers; pindakaas is rijk aan vitamine E!

Watermeloen

Watermeloen

Watermeloenen zijn naast lypoceen ook rijk aan bètacaroteen (provitamine A). Bètacaroteen is een antioxidant die de cellen in het lichaam beschermt tegen vrije radicalen en helpt de huid ook om cellen die beschadigd zijn door de zon te herstellen. Bètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A, dat zorgt voor een gezonde opbouw van de huid, een snelle bruine kleur en het is ook nog goed voor je haar en je ogen. Houd je niet van watermeloen? Wortelen en mango's zijn ook rijk aan caroteen.

Groene thee

Groene thee

In groene thee zitten krachtige antioxidanten, die een ontstekingsremmende werking hebben. Twee tot zes koppen per dag helpen het ontstaan van huidkanker tegen gaan. Wil je een nog hogere antioxidantieve werking? Drink dan 1 a 2 kopjes Matcha thee van IK Skin Perfection per dag. Eén kopje Matcha thee staat gelijk aan 10 kopjes reguliere groene thee!

Bessen

Bessen

Wil je in de vakantie ook in shape blijven, kies dan voor bessen; bosbessen of blauwe bessen. Ze zitten vol flavonoïden, zijn goed voor je lijn en ook nog eens super lekker! Flavonoïden zijn sterke antioxidanten die roodheid van de huid verminderen en ook preventief beschermen tegen schade door de zon.

Voorkom een zonneallergie!

Heb je weleens last van zonneallergie? De oorzaak van zo’n allergie zit vaak ook in verkeerde voedingsstoffen. Ga je nog op vakantie, dan is voorkomen beter dan genezen. Thuis kun je je goed wapenen tegen een zonneallergie: verminder de inname van dierlijke vetten (vlees, worst, kaas), maar ook meel en suiker zijn in grote hoeveelheden ongunstig. In plaats daarvan kun je beter overgaan op meer ‘groene’ voeding: vruchten, pitten, bladeren, peulvruchten en bessen. Deze bevatten namelijk veel goede plantaardige stoffen, fytostoffen genoemd. Fytostoffen zijn geneeskrachtige afweerstoffen uit de natuur. Deze stoffen hebben een gunstige invloed op het immuunsysteem en geven de huid een goede kans om zich te wapenen tegen een zonneallergie. Jij hebt deze zomer geen last van vervelende jeuk en rode bultjes door zonneallergie!

Goed blijven smeren is een must!

Bovenstaande tips helpen je huid beter te beschermen tegen de zon. De factor die je hiermee opbouwt is factor 2 tot 3. Naast deze gezonde voeding is het dus altijd belangrijk om je goed te blijven insmeren met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Geniet op deze manier veilig van de zomer!

voorkom-een-zonneallergie-goede-voeding
green-tea-compositie-zon-huid
GREEN TEABLEND
IK MATCHA TEABLEND+ | Cosmeceutical HEALTHY TEA BOOST
MATCHA TEABLEND+
IK SUN SPF 50+ DAILY SUN DEFENSE
SUN SPF 50+

Liefs, IK Skin Perfection

Aanbevolen Blogs
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search