10 Tips om je huid goed te beschermen tegen de zon-blog

10 Tips om je huid goed te beschermen tegen de zon

De zon straalt op je huid en zorgt ervoor dat vitamine D aangemaakt wordt in de huid.

Jij geniet terwijl een mooie bruine teint jouw huid kleurt.
Naast de positieve eigenschappen van de zon, is het belangrijk te beseffen dat zonnestralen funest kunnen zijn voor het behoud van een mooie en gezonde huid. 85% van de huidveroudering is te wijten aan onbeschermde blootstelling van de huid aan de zon.

ZONBESCHADIGING
Natuurlijk zonlicht bestaat voor 95% uit UVA-stralen en voor 5% uit UVB-stralen. Deze stralingen hebben op verschillende manieren invloed op je huid.

uva - uvb

Een mooi gebruind huidje straalt gezondheid uit. Maar wist je dat bruin worden het eerste verdedigingsmechanisme is van de huid? Zonschade wordt in de huid opgeslagen. In de jeugd opgelopen schade kan op latere leeftijd problemen geven.
Daarom geven wij jou 10 tips om je huid goed te beschermen tegen de zon.

  1. Smeren maar! Bescherm je huid altijd met een goed zonbeschermingsproduct

    Eén van de belangrijkste dingen om te doen als je jezelf gaat beschermen tegen de zon is dat je de juiste zonbescherming uit kiest. Heb je een gevoelige huid, kies dan een zonbeschermingsproduct waar zo min mogelijk parfum en andere stoffen in verwerkt zijn.

    Verbrand je in de zomer heel snel en heb je een gevoelige huid?
    Gebruik dan een zonbeschermingsproduct met een hoge beschermingsfactor, zoals de SUN SPF 50 en voor je gelaat de MINERAL. Verbrand je minder snel of ben je al aardig gewend aan de zon, dan kun je een factor 30 gebruiken.

    Let ook goed op de houdbaarheidsdatum van jouw product, want de beschermingsfactor wordt naarmate van tijd steeds minder. Dat komt doordat het product steeds open is en wordt blootgesteld aan de zon. Pas dus op dat je niet een oud zonnebeschermingsproduct gebruikt, want de werking daarvan is minder en dus is de kans op verbranden een stuk groter!
    Een zonbeschermingsproduct is na één jaar de helft van zijn SPF-waarde verloren, dus een factor 50 is na één jaar gebruik nog maar een factor 25!

  2. Neem een zonsiësta!

    Het is erg belangrijk dat je weet op welke manier je het beste kunt genieten van de zon. Zorg er dus voor dat je huid rustig aan de zon kan wennen. Ga nooit onbeschermd in de felle zon zitten tussen 11.00 en 15.00, want de zon is rond die tijd het krachtigst. Je kunt beter een schaduwplekje opzoeken als de zon op zijn krachtigst is.

  3. Oren, ogen, puntje van neus!

    Vaak proberen we ons goed in te smeren met een zonnebeschermingsproduct, maar vergeten we al snel de belangrijke en kwetsbare plekken van onze huid. De oren, neus en voeten verbranden juist snel, doordat de huid op deze plekken dunner is. Vergeet dan ook niet om je daar ook goed in te smeren. Ook is het erg belangrijk dat je in de zon een zonnebril, pet of hoed met uv-filter draagt. Een zonnebril beschermt je ogen en voorkomt dat je gaat knijpen met je ogen tegen de zon, waardoor er minder kans is op rimpeltjes en kraaienpootjes. Een hoed of pet zorgt ervoor dat je hoofdhuid niet verbrand en je haar niet verkleurt. Tevens zorgt het ervoor dat je minder snel last krijgt van een zonnesteek.
  1. Lips to kiss!

    Vergeet ook je lippen niet te beschermen!
    Maak gebruik van een beschermende lip balm, die je lippen goed beschermen tegen het uitdrogen door de zon. Zo blijven je lippen altijd goed gehydrateerd!
    Een goed product om je lippen mee te beschermen is de LIP+ Het is 100% natuurlijk en vegan.
  1. Smeer dik en regelmatig

    Uit onderzoek blijkt dat we ongeveer 25 tot 50 procent van de benodigde hoeveelheid zonbescherming smeren. Dus we smeren niet dik genoeg!
    We zouden minimaal een laag van 1,3 tot 2 milligram per vierkante centimeter aan moeten brengen, dus als je een SPF 20 gebruikt en 0,75 milligram aanbrengt is het beschermingsniveau niet hoger dan SPF 8! De aanbevolen hoeveelheid zonbescherming komt dus neer op gemiddeld 30 ml per smeerbeurt, dat is best veel!

    Ook moeten we ons regelmatig insmeren, zo om de 2 uur.
    Want doordat we gaan zwemmen, transpireren en ons afdrogen, verlies je een heel groot deel van de bescherming. Dat geldt dus ook als jij een waterproof zonnebrand gebruikt.
  1. Neem je drankje na het zonnen en niet ín de zon!

    Dit klink misschien een beetje raar, maar pas op met alcohol gebruik als je de zon in gaat. Want alcohol zorgt ervoor dat de bloedvaten verwijden en de afbraak stoffen van alcohol maken je gevoeliger voor de zon waardoor je eerder verbrand.

    Ook niet onbelangrijk is dat alcohol het vocht onttrekt uit je lichaam. Dit zorgt er weer voor dat je huid sneller droog wordt en dus ook sneller verouderd.
    Wat ook de kans op huidkanker vergroot!
  1. Houd je vochtbalans op peil

    Door voldoende water te drinken, vul je het vochtniveau in je lichaam aan.
    Dit zorgt ervoor dat je huid langzamer uitdroogt en heb je dus minder kans op huidveroudering door de zon. Ook krijg je niet zo snel last van een zonnesteek als je genoeg drinkt. Je kunt het water drinken iets aantrekkelijker maken door van de BLOOOM Raw Teablends een heerlijke ice tea te zetten. Neem een paar stukjes gesneden fruit en wat ijsblokjes, mix dat met de BLOOOM Raw Teablends en voilà: een heerlijk verkoelend en gezond drankje voor in de zomer!

  2. Help! Ik ben verbrand

    Als je merkt dat je verbrand bent, zorg dan dat je onmiddellijk uit de zon gaat en een plekje in de schaduw opzoekt. Drink genoeg om uitdroging tegen te gaan, want doordat je verbrand wordt je huid droog. Om je lichaam een beetje te verkoelen kun je een koud/lauw bad of douche nemen (zonder enige producten) en pas met het afdrogen op dat je niet de verbrande plekken extra belast door erover heen te wrijven met je handdoek.

    Let op dat je niet te vette crèmes gebruikt nadat je bent verbrand, want een vette crème zorgt ervoor dat er een dun laagje over je huid gelegd wordt en je huid niet kan afkoelen. Dat zorgt er vervolgens voor dat de verbranding alleen maar erger wordt. De AFTER SUN+ is een 100% natuurlijk en vegan balm, die direct je huid kalmeert en de huid barrière herstelt. De sheabutter en kokosolie zorgen ervoor dat je direct comfort ervaart na het zonnen.

    Als je de zon weer in gaat zorg er dan voor dat de verbrande plekken goed bedekt zijn met kleding of een zonbeschermingsproduct met een hoge beschermingsfactor. Zorg dat de kleding die je draagt niet te strak zit, waardoor het langs de verbrande plekken kan schuren. Probeer ook linnen en zijde kleding te dragen deze stoffen ademen goed en daardoor kan je huid beter genezen.

  3. Ga niet onbeschermd in de schaduw liggen!

    Veel mensen willen graag bruin worden en gaan dan lekker in de zon liggen. Als ze uitgebruind zijn of ze krijgen het een beetje warm, zoeken ze de schaduw op. Vaak wordt er gedacht dat je dan wel onbeschermd buiten kunnen zitten, maar pas daar mee op! 50% van de UV-stralen bereiken je huid nog steeds, ook al zit je in de schaduw. De schadelijke UV-straling wordt gereflecteerd door onder andere zee, zand, water en sneeuw, dus vergeet je ook dan niet in te smeren. 
  1. Ken jouw zonnetype!

    Door te weten welk zonnetype jij bent, weet jij hoe je met de zon om moet gaan.
    Welk zonnetype jij bent is afhankelijk van de kleur van je huid, ogen en haren. Ontdek hoe elk zonnetype reageert op de zon en pas jouw zonnebescherming hierop aan!

    We houden allemaal van de zon, zowel als op het strand als in de sneeuw. Een lichte huid moet nog beter beschermd worden tegen de zon dan een donkere huid. Daarom is het belangrijk dat er goed naar je huidtype gekeken wordt.
    Laat je huid in kaart brengen door je IK Huidspecialist. Zij zal je huid analyseren en bepalen welk zonnetype je hebt. Zo weet jij precies hoe je je huid moet beschermen tegen de zon.

    Verschillende zonnetypen